Mýty a fakta? Aneb jak se staráme o krásný a zdravý úsměv

Pod správnou zubní hygienou si většina lidí představí čištění zubů ráno a večer, a to za pomoci obyčejného zubního kartáčku a pasty. Velká část kazů však vzniká právě kvůli zanedbanému čištění mezizubních prostorů, do kterých se bez zubní nitě nebo mezizubního kartáčku nedostaneme. Nedostatečné čištění je ale jen jedním z projevů špatné zubní hygieny. Důležitý je i čas, který svým zubům věnujeme. Podle průzkumu si většina Čechů denně čistí zuby asi 5 minut. Téměř 19 % dotázaných uvedlo, že čištění denně věnuje jen jednu až dvě minuty.  Na 73 % respondentů pak uvedlo, že používá i jiné dentální pomůcky než je jen pasta a kartáček. Bolest zubů a další nepříjemné problémy se často objevují nečekaně a trápí všechny generace, od nejmenších dětí až po seniory.

I kvůli tomu koluje mezi lidmi vícero „zaručených“ pravd o zubech. Vybrali jsme pár nejzajímavějších, o kterých jste už možná slyšeli, nebo jim dokonce uvěřili.

Pro zdravé zuby se stačí vyhnout sladkostem - polopravda

Nemusí to platit vždy, protože správně vyčištěnému chrupu sladkosti nevadí. Málo lidí ví, že zuby neničí samotný cukr, ale bakterie, které se jím živí. V praxi to znamená, že při důkladném čištění si můžeme během dne dopřát i sladkosti. Pokud na čištění skutečně nemáme čas, je dobré mít vždy po ruce alespoň žvýkačky bez cukru. Podle průzkumu jsou právě ony nejpoužívanějším doplňkem dentální hygieny a denně po nich sahá více než 45 % respondentů.

Zubní pasta je důležitější než zubní kartáček - lež

Výběr správné zubní pasty je sice důležitý, ale samotný kartáček ještě víc. Kartáček je hlavním „nástrojem“ na čištění zubů a při jeho výběru bychom měli zohlednit i takové detaily jako je velikost, kvalita vláken, správný tvar a tvrdost.

Kazivost zubů je dědičná - lež

Pravděpodobnější než to, že špatný chrup „zdědíme“, jsou nesprávné návyky při čištění zubů v rodině.

Místo večerního čištění zubů stačí sníst jablko - lež

Tento mýtus vznikl možná proto, že po snědení jablka mívají lidé svěží pocit v ústech a zároveň se jim zdá, že jim pomohlo odstranit zbytky jiného jídla. Jablko ale ve skutečnosti napáchá víc škody, než se na první pohled zdá. Obsahuje totiž cukr a ovocné kyseliny, které mohou narušit strukturu povrchu zubu. Lepší alternativou jsou určitě žvýkačky bez cukru, které nejenom osvěží dech, ale zároveň pomáhají chránit zuby před vznikem kazů.

Je nutné si čistit zuby po každém jídle - polopravda

V ideálním případě ano, ne však přímo po jídle, ale až o 20 až 30 minut později. Vzhledem k možnostem většiny lidí je to však neuskutečnitelné. Přímo po jídle zubům pomůže, když ústa vypláchneme čistou vodou nebo žvýkáme žvýkačky bez cukru.

Zubní kaz můžeme „chytit“ - lež

V ústech sice máme určité kmeny bakterií, které způsobují zubní kaz, ale jsou tam už od narození. Proto se jimi nemůžeme nakazit. Hlavní příčinou vzniku zubního kazu je velký příjem cukru, který funguje jako výživa pro bakterie. Při pravidelném čištění a normálních dávkách cukru minimalizujeme vznik kazů.

Používání ústní vody zabraňuje vzniku kazu - polopravda

Někteří odborníci tvrdí, že používání ústní vody čištění zubů nepomáhá. Použití ústní vody má význam pouze v případě, že si předtím mechanicky vyčistíte zuby kartáčkem. Ústní voda je tedy vhodná na osvěžení dechu, ale žvýkačky bez cukru jsou v tomto případě praktičtější.

Fakta z průzkumu

  • 27 % dotázaných stále nepoužívá žádné jiné dentální pomůcky kromě zubního kartáčku a pasty.
  • Češi stále navštěvují ordinace dentální hygieny poměrně málo. Více než 48 % dokonce na dentální hygieně ještě nikdy nebylo. S návštěvami zubaře je to o něco lepší, alespoň jednou ročně k němu chodí přes 80 % dotázaných.
  • Na krásném a zdravém úsměvu si víc dávají záležet ženy než muži.
  • Jen 8 % respondentů stále nepovažuje žvýkačku za pomocníka při zachování zdraví ústní dutiny. Téměř 60 % dotázaných uvedlo, že je o tom přesvědčil až dentální hygienista.
  • Průzkum byl realizovaný během roadshow Orbit - Zdravý úsměv pro každého v roce 2014 na vzorku 7091 respondentů.